MiniDemo - CHALK / Petra

Jag misstänker att de flesta scrappare och kortmakare är ganska vana vid CHALK. Ofta, kan jag tänka mig, är det ett av de allra första ord i scrapvärlden man lär sig. För mig var det också en av de första sakerna jag köpte för att känna mig som en "äkta" scrappare.
CHALK är egentligen krita och då mer som skolkritor till konsistensen. Det finns också FLUID CHALK, som är skolkrita i lite mer flytande form.



CHALK används nog mest för att förhöja kanterna på ett papper, antingen ett mönstrat eller kanske runt ett stämplat motiv. Jag använder ofta 2 nyanser, för att förhöja effekten ännu lite till. Oftast blir det 2 olika nyanser av brunt, men ganska ofta också rosa/brunt. SUPERSNYGGT!
För att "skita ner" pappret olika mycket, krävs olika lutning på din CHALKdyna när du drar den mot pappret. En väldigt plan dyna ger mer smutslik effekt, medan en väldigt upprätt dyna ger ett tunt streck av färg. 
Tänk också på att du kan skapa en annan effekt om du river pappret först.  



Torra CHALKS lämpar sig också för att färglägga dina stämplade motiv. Fördelen med dessa TORRA CHALKS, är att du kan sudda bort sånt som du målar fel med ett vanligt suddigum.



De flytande CHALKEN fungerar också alldeles utmärkt att använda som stämpeldyna, dvs till att stämpla motiv eller bokstäver.
Varför inte stämpla ditt motiv 2 gånger med olika nyans?!



Jag använder mina CHALKS välidigt ofta för att färglägga chipboardfigurer. Börjar oftast med att måla min chipboard i vit akrylfärg, men använder sen CHALKSEN för att få den egentliga färgen på.



VÅGA PROVA!! Precis som jag skrev, behöver man inte ha 2 nyanser av samma färg (om man vill ha 2). Prova 2 olika färger också.

För eventuella frågor om min minidemo, maila på [email protected]

/ Petra

Kommentarer
Postat av: Nick (Helene Siermans)

Här kommer mitt bidrag till månadstävlingen.

http://helenesscrapbooking.blogspot.com/

2008-09-15 @ 09:53:43
URL: http://helenesscrapbooking.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0