Minidemo - sy på din layout/Maria

Att sy på sina layouter är enkelt och blir jättesnyggt. Har man symaskin kan man använda den så klart (men använd en separat nål när du syr i papper) men det går lika bra att sy för hand. Jag var ingen stjärna i slöjden men syr ofta på mina scrapsidor ändå.
Här är lite olika förslag på vad man kan göra:

På mina två första layouter har jag sytt ramar längs kanterna. På den vänstra har jag sytt för hand med garn och på den högra med zigzag-sömn på maskinen. När jag ska sy ritar jag alltid tunt med blyerts först så blir det lättare att få det rakt. När jag syr för hand sticker jag dessutom hål med en nål längs mina blyertsstreck innan jag börjar sy, då blir det jämnt mellan stygnen och man kan sy framför tvn eller när man sitter och pratar med någon.
Jag tycker ramar kring layouten är ett effektfullt sätt att hålla ihop sin sida.





På nästa sida har jag gjort en annan variant av ram, bara hållt i hop sidan genom handsydda klamrar liksom. Jag har använt svart garn.




Man kan så klart sy fast saker på sin layout också. Papper, foton och dekorationer, det mesta blir jättesnyggt att sy fast. Här har jag sytt fast rubriken som är gjord av thickers med maskinsydd söm i en avvikande färg som verkligen syns. Jag tycker det ger ett lekfullt och lite slarvigt intryck. När jag ska sy längs dekorationer, papper eller bilder sätter jag först fast dem med lite fotofix eller lim så att de inte glider runt när jag syr.





På den här layouten har jag broderat min rubrik. Jag ritade av chipboardsbokstäver med blyerts, förtryckte hål med jämna mellanrum med en kraftig nål, suddade blyertsstrecken och sydde med garn. När jag fäst blomman ritade jag swirls med blyerts och gjorde likadant med brunt garn och hade tänkt vara färdig med det men eftersom det såg tomt ut i övre vänstra hörnet fick det bli en broderad klammer där också.




Slutligen kan man sy egna dekorationer. Här har jag gjort en blomma av papper, tyll och en knapp. Jag har först sytt rynkor på en smal remsa tyll och sedan sytt fast den vid papperscirkeln. Bara fantasin sätter gränser för vad man kan sy för något inom pappershobbyn. Kanske skulle man kunna sy konturerna av ett stämpelmotiv? Brodera mönster på ett papper? Prova, det är både lätt och kul!



Om du har frågor om min minidemo får du gärna maila mig på [email protected] .

/Maria

Kommentarer
Postat av: Linda

Wow, så himla superläckra layouter du fått till och sytt på! Grymt bra jobbat!

2008-10-13 @ 15:18:12
URL: http://joona.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0