Ulrika Testar Filtdekorationer

När dekorationer i filtmaterial började dyka upp på den svenska marknaden rynkade jag först på näsan. Filt? ? nä det verkade inget kul alls utan förde tankarna tillbaka till syslöjden och gammalt skolpyssel. Men det är ju alltid inspirerande att pröva något nytt ? så jag testade ? och blev förtjust!

Jag började med att köpa gamla hederliga filtband av typen ?en rad med hjärtan?, dessa visade sig vara mycket användbara, särskilt i julkortstillverkningen. Man kan använda banden i längd eller klippa loss figurerna, de fästs enkelt med Gluedots. Betyget blir: enkelt, praktiskt och prisvärt.

Sedan prövade jag de förklistrade filtbanden. Dessa finns ju i en mängd former och färger i de flesta scrapaffärer. De kan användas som en längd eller så kan man klippa ut figurerna. De fäster jättebra och är enkla att använda eftersom man inte behöver nått eget att fästa med. Enda nackdelen är att om man ångrar sig och vill flytta på banden så kan de förlora sin form. De är snygga och det finns mycket att välja på. Sedan fick jag tag på lite bredare filtband som inte är förklistrade. De förlorar inte formen lika lätt men det krävs lite mer arbete för att fästa dem. Även dessa går att använda i längd eller så kan man klippa ut figurer.

Inspirerad av all filt så köpte jag hela filt ark, lånade väninnans Cuttlebug och stansade själv ut figurer. Filten jag fått tag i var dock i tjockaste laget och figurerna blev inte så jätte snygga ? nästa gång ska jag köpa tunnare filtark. Det finns ju även färdiga filt figurer att köpa. Har testat hjärtan, granar och älgar ? enkelt och kul att variera sig med. Mitt senaste inköp var filtblommor, de är förklistrade och lätta att använd ? finns i flera olika färger och två storlekar. Jag tycker de är helt underbara och kommer att köpa flera.

I alfabetsväg så finns ju Thickers även i filt. Super snygga men det finns risk att de förlorar sin form om man försöker flytta på dem. Jag har även testat att limma fast filt på chipbordbokstäver och sedan skära ut ur filten - blev mycket nöjd med resultatet. Så för mig är filten här för att stanna - i alla fall tills det kommer någon ny spännande och inspirerande dekoration att pröva.

/Ulrika


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0