Gör dina egna penslar/stämplar i photoshop! av Evelina Eklund

Att göra sina egna stämplar i photoshop är enklare än man kan tro, visst kommer det se knepigt ut med alla steg men oroa dig inte ? du kommer snart ha en helt unik och personlig stämpel!
Jag använder mig av Adobe Photoshop CS.
Nu börjar vi!

Öppna din valda bild.
Jag valde att använda mig av en solros som jag fotade i somras.
Innan jag börjar vill jag beskära bort det onödiga som jag inte vill ha som stämpel. Detta är inte ett nödvändigt steg men är färgerna på din bild ganska lika så
underlättar det i arbetet.
Leta reda på beskärningsverktyget (den inringade figuren med siffran 1 bredvid sig).

image3

1. Klicka på beskärningsverktyget. 
2. dra en ruta runt ditt motiv tills du har ringat in det du vill använda.
3. Högerklicka på ditt motiv och klicka på ?beskär?.

Nu är ditt motiv beskuret och för att underlätta återigen så ska vi öka kontrasten!
1. Gå in på bild, justeringar och leta dig till intensitet och kontrast (se bild till vänster).
2. Du kommer få upp en ruta (se bild till höger). Dra i pilarna tills du fått en kontrast som blir bra.

image4image5
Klicka på Ok.

Nu är det mesta av förarbetet vi ska utföra färdigt.
Man kan dock leka vidare för att få det utseendet på penseln man vill ha. Det finns många böcker och hemsidor som tar upp photoshop!

Nu ska vi använda verktyget ?trollstav?. Det här verktyget markerar ett område med samma färg.
Välj verktyget och klicka på den dominanta färgen i din valda bild

image8

Jag har klickat på det gula i solrosen och som ni ser blir det som en kantat effekt runt det valda området.

Jag har också klickat på det bruna (solrosfröna) och arbetar med trollstaven tills hela solrosen är inramad. Och oroa dig inte, det är meningen att det ska röra sig!

 

Tips! Tryck ner tab på tangentbordet för att välja fler områden. Vill du ta bort ett område kan du trycka på tangenten alt. Det dyker upp ett plus eller ett minus bredvid trollstaven beroende på vilken tangent du trycker ner.

image10image11

Nu har vi kommit till det sista steget i stämpelskapandet och nu är det lätt

Gå in i redigera (se bild till vänster) och leta dig ner till Definiera penstelförinställning?
Du kommer nu få upp en ruta där du kan byta namn på stämpeln, klicka sedan OK.

 

GRATTIS!
Du har nu skapat en pensel som du kan använda i photoshop!
Klicka på penseln och scrolla ner tills du hittar din stämpel/pensel, den brukar ligga längst ner!
Nu är det bara att börja skapa!

Med kreativa hälsningar//Evelina

©Evelina Eklund 2008©

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0