MiniDemo - LIM

I scrapvärlden finns det ett myller av olika sorters lim, både det jag kallar "torrlim" och flytande lim. Torrlim lämpar sig bäst till att fästa sina foton och papper med.
På bilden ser du 3 exempel på det jag kallar torrlim: FOTOFIX (som är små dubbelhäftande lappar), XYRON (som är ett sätt att egentligen skapa klistermärken; stoppa in en stansad bokstav tex och ut kommer den med klister på baksidan). Den blå plastmojängen kan man säga är fotofix på rulle. Det finns massor av olika sorter och fungerar precis som fotofix, men du slipper att plocka skyddspapper och annat, utan det går automatiskt.



Sen finns det massor av olika sorters flytande lim, vilket lämpar sig bäst att fästa dekorationer med: band, blommor, chipboard mm. Jag har 4 sorters lim hemma, vilka ni ser på bilden här: Ki Memories Gloo, Tacky Glue, Scrappy Glue och ett lim från Scotch.



Jag har gjort ett försök att testa vilka av dessa 4 sorter som är bäst, i ett väldigt vetenskapligt test. På 4 bitar av vit kartong har jag klistrat på följande: Ett tyg hjärta, en boscher, mönstrat papper, chipboard, plasthjärta och en skumgummibit.



När de fått torka en halvtimme, försökte jag dra loss det jag limmat och har sen poängsatt hur bra det gick. Jag började alltså med tyghjärtat och den som fäste bäst fick 4 poäng, sämst är 1 poäng osv. På vissa punkter har de fått lika mycket poäng eftersom det gått lika bra.

Bäst i test: Scotch (som fick 22 av 24 möjliga poäng). Den fick 4:or i allt utom i hur den höll fast skumgummit. 

Därefter kom Scrappy Glue, med 19 poäng. Den fäster sämre på papper och tyg. 

På tredje plats kom Tacky Glue, med 18 poäng. Den har sämre poäng på papper, skumgummi och plasthjärtat. 

Sist kom Ki Memories Gloo, med 16 poäng. Den fäster riktigt dåligt på tyg, plast och skumgummi.  

(Vill bara meddela att mitt favoritlim hamnade på 3:e plats, så jag har inte "tvingat" min favorit att vinna..... Jag ska med glädje byta lim!)

För eventuella frågor om denna minidemo, maila på [email protected]

/ Petra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0