Minidemo om Öljetter


Dagens minidemonstration handlar om ÖLJETTER. Öljetter är egentligen ett sätt att göra hål och samtidigt förstärka kanterna på pappret där du gjort hålet. Först visar jag hur man sätter fast dem och efter det påvisar jag olika användningsområden.  

Det finns en mängd olika öljetter, i massor med färger och storlekar.


Det finns också flera olika öljettsättare, som man använder för att fästa öljetterna. Själv använder jag MM Instant Setter (som både gör hål och fäster öljetter), men om man inte vill bekosta det, fungerar det lika bra med en stjärnskruvmejsel och en hammare. Det handlar om att spräcka metallen på baksidan, att få den att spreta som en stjärna.


1. Först måste du göra ett hål i pappret där du tänkt ha din öljett. Storleken på hålet måste anpassas efter hur stor öljett du tänker sätta.
2. Trä i öljetten i hålet. Den runda delen ska vara på framsidan och bak sticker det upp som ett litet rör.
3. Spräck röret till en stjärna och banka till lite så att den ligger platt mot pappret. 
4. Tadam! Ett färdigt hål, med snygg inramning. 

(Klicka på bilderna nedan för att se dem i större storlek)
1.         

2.    3.    4.

Nedan följer två gamla LO's jag gjort (gjorde de år 2006) och där jag använt öljetter. I den första har jag använt dem för att snygga till rubriken/skylten. I den andra har jag använt dem för att skapa en ram till min LO.





Övriga öljettips!! Använd en öljett i änden på en tag, för att kunna hänga den.
                               Använd en öljett för att markera ringen över bokstaven å, eller som pricken över i. 
                               Om du tänker dig att använda brads, byt ut några mot öljetter.

Länkar till öljetter!! Large Eyelets, Eyelets Sverige, Eyelets Pastel

För eventuella frågor om denna minidemo, maila på [email protected]

Pssst..... Missa inte att jag presenterar vinnaren i lotteriet imorgon!

/ Petra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0